polijsten met een agaatsteen

Materialen voor traditioneel vergulden

Traditioneel vergulden als in de 16e en 17e eeuw

De traditionele polimentvergulding werd bijvoorbeeld toegepast op kerkbeelden, schilderijlijsten en luxe meubelstukken. Er worden tot wel twintig  lagen krijt gemengd met konijnenhuidenlijm en of vislijm aangebracht die spiegelglad werden geschuurd. Daarna werd de poliment aangebracht en tenslotte het goud dat als laatste werd gepolijst met een agaatsteen.
!
Borma Wachs

BOLOGNESER KRIJT

Bologneser krijt voor traditionele polimentvergulding
Een zeer fijn en zacht krijt voor het maken van de grondlaag of gesso voor traditionele polimentvergulding zoals in de 17e eeuw werd gebruikt. Vaak wordt een mix gemaakt met het goedkopere Franse krijt en huidenlijm en- of vislijm
Borma Wachs

FRANS KRIJT OF CHAMPAGNEKRIJT

Champagne krijt voor traditionele polimentvergulding

Dit Franse krijt is harder en minder fijn dan het hiervoor genoemde Bologneserkrijt. Het kan gemixt worden met Bologneser krijt in de verhouding 1:1

Gemengd met (konijnen)huidenlijm in een bepaalde verhouding, ik ken een recept van 35 gr huidenlijm op 1/4 l water maar ook de verhouding 1 deel lijm op 15 delen water wordt gebruikt, wordt met boven genoemd mengsel de krijtlaag/gessolaag gemaakt. Deze recepten zijn waarschijnlijk streekgebonden en ongetwijfeld komen ook variaties voor.

 

Borma Wachs

BOLUS OF POLIMENT

Een passende kleur bij ieder metaal

Om het goud nog beter te laten uitkomen, moet over de krijtlagen/gessolagen een kleur worden aangebracht met het zogenaamde poliment. Dit poliment wordt ook wel bolus genoemd. Rode bolus geeft het goud een warmere uitstraling. Met gele bolus vallen kleine beschadigingetjes minder op. Nadat alle te vergulden delen in de rode bolus zijn gezet, wordt vaak op de hoger gelegen reliefgedeelten gele bolus gedaan.

Zwarte bolus wordt gebruikt onder bladzilver.

ACRYL GESSO

Voor een goede ondergrond

Deze acryl gesso is een vervanger voor de aloude kalk die werd gebruikt om schildersdoeken te prepareren of schilders panelen. Het is de grondlaag voor schilderijen, maar ook voor een te vergulden beeld of ornament.

Maar: het is ook een prachtig middel om grofporig, met een staalborstel uitgekrabt hout, te bewerken. Het kan met een doek worden aangebracht voor een lichte whitewash of met een kwast in een dikkere laag. Na terugschuren van die laag ontstaat dan een nog wittere white wash.

De gesso is sneldrogend en prima af te lakken met borma wachs parketlak of hardwaxolie.

Borma Wachs

MIXTION

Lijm voor mixtion vergulding wateroplosbaar

Waar de polimentvergulding polijstbaar is, is de mixtionvergulding dat niet. Met de mixtion wordt een lijmlaagje op het opject gepenseeld waar het goud (op een drager van vloeipapier) op wordt gedrukt. De mixtion moet niet te droog en niet te nat aanvoelen. Een beetje "rubberig" is goed. Eenmaal droog kan de mixtion niet meer worden gereactiveerd, wat bij de Kölner methode wél kan. Mixtion vergulding is alleen voor binnen.